Toiminta

EPS on veneilevä urheiluseura. Veneily- ja satamatoiminnan ohella edistämme nuorisotoimintaa, järjestämme purjehduskilpailuja, kursseja, leirejä, harjoitus- ja neuvontatilaisuuksia sekä mahdollisuuksia yhteiseen ajanviettoon. Tunnustamme kuitenkin nykymaailman realiteetit ja ihmisten kiireet, joten jokainen saa osallistua toimintaan omien tarpeidensa mukaan. Kevytvenetoiminnan kuvauksen löydät osiosta ”junioreille ja aikuisille”.

Yhteisöllinen vuosikello

Omilla telakka-alueillamme Nuottaniemessä ja Suomenojalla kausi alkaa vähitellen kun seuralaiset tapaavat toisensa veneiden kevätkunnostuksen merkeissä. Talvella on tavattu mahdollisesti erilaisissa koulutuksissa. Varaslähtönä vappuun on perinteisesti järjestetty useita satoja jäseniä mukaan tempaava rantatapahtuma, jossa talkoiden merkeissä laitetaan paikkoja kuntoon, kuunnellaan torvimusiikkia ja nautitaan kuohuvaa. Pukkitalkoissa laitetaan talvisäilytysalueet kesäkuntoon. Juhannusjuhlissa Epsnääsissä juhlitaan lyhyen kesän taittumista keskikesäksi. Lomakaudella tavataan Itämerellä muita epsiläisiä, ja kauden lopuksi kisataan seuran purjehdusmestaruuksista. Syksyllä laitellaan pukit taas kentille, lokakuussa pidetään Villa Pentryssä kauden päättäjäiset, ja jos hyvin käy, jouluisessa tekniikkaseminaarissa kuullaan venealan viimeisimmät kuulumiset

Koulutus

EPS järjestää koulutuksia ja harjoituksia jäsenilleen.

Espoon Pursiseura on osa Espoon Merikoulua, joten kaikien merikoulun jäsenseurojen koulutukset ovat myös epsiläisten käytettävissä. Espoon merikoulun toiminnassa ovat mukana Espoon Pursiseura (EPS), Laurinlahden Venekerho (LVK), Kivenlahden Venekerho (KLV) ja Soukan Venekerho (SVK) sekä uutena Espoon Merenkävijät (EMK)

Merikoulun koulutukset löytyvät Espoon Merikoulun sivuilta

Avomerikilpapurjehdus

EPSin jäsenenä on useita menestyneitä avomerikilpapurjehtijoita. EPS osallistuu myös aktiivisesti legendaarisen Espoo Naissaari Racen järjestelyihin. Kyseinen kilpailu on Gotlandt Runtin jälkeen Itämeren vaativin kisa ja se kerää vuosittain toistasataa osallistujaa.